روشهای نوین تدریس در دوره ابتدایی

در این وبلاگ سعی بر آن است تا تجربیات عملی و جدید خود و دیگر همکاران را در ارائه بهتر مطالب به فراگیران گنجانده شود

روشهای نوین تدریس در دوره ابتدایی

در این وبلاگ سعی بر آن است تا تجربیات عملی و جدید خود و دیگر همکاران را در ارائه بهتر مطالب به فراگیران گنجانده شود

گیاهان

1)فضای باز :در باغچه ها می رویند و به جهت وسعت ریشه ترکیب خاک سنگینتری را می پذیرد .

2)آپارتمانی :نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند و در فضای باز آسیب پذیرند.

اندامهای گیاهی

- ریشه:نگه دارنده گیاه و جذب مواد غذایی و آب

– ساقه:انتقال موادغذایی به برگ

– برگ:انجام غذا سازی

– گل:تولید دانه و تکثیر بوسیله دانه

شرایط زیست محیطی (محیط زندگی مناسب) یک گیاه آپارتمانی

1-

معمولا یک خاک خوب جهت گیاهان آپارتمانی از ترکیبات مختلفی از مواد که با هم مخلوط شده اند می باشد که در ذیل به قسمتهایی از ترکیبات آن می پردازیم :

1-رس :نوعی خاک و یا اصطلاحاً عمومی ترین خاک که در همه جا یافت می شود و به راحتی در دسترس انسان قرار می گیرد این نوع از خاک است . این خاک را در باغبانی خاک سنگین می گویند چون ذرات تشکیل دهنده اش خیلی ریز هستند نگهداری آب آن در سطح بالایی می باشد که اگر خشک شود محکم به هم می چسبد و ترک ها یا شکافهای عمیقی در آن ایجاد می شود . همچنین این نوع خاک دارای موادغذایی فراوانی می باشد که گیاه از آن می تواند به خوبی استفاده کند .ریشه گیاهان در این نوع خاک اگر به تنهایی استفاده شود نمی تواند گسترش یابد و حتی باعث صدمه زدن به ریشه گیاه می شود.

2-ماسه :یکی دیگر از اجزای مهم در خاک گیاهان آپارتمانی می باشد که در محیط زندگی شهری بجای ماسه های کنار رودخانه ها توصیه می شود از ماسه های شکسته ساختمانی استفاده شود این نوع خاک که از سنگ ریزه های یک سانتی متری تا کمتر از نیم میلیمتری تشکیل شده است بر عکس رس از نظر موادغذایی فقیر می باشد و نگهداری آب آن چون مواد تشکیل دهنده آن درشت می باشد خیلی ضعیف می باشد که این نوع خاک را خاک سبک یا فقیر می گویند که استفاده تنهایی آن در گیاهان توصیه نمی شود چون صدمات زیادی از نظر قوه و بنیه به گیاه ما می زند . وجود این نوع خاک در مخلوط خاک گلدانی ما ضروری می باشد زیرا با سبک کردن خاک باعث رشد و گسترش بهتر و بیشتر ریشه می شود .

موادی که به خاک می توان اضافه کرد

1-شلتوک :پوست برنج یا گندم که از آن در ترکیب خاک گلدان برای سبک تر کردن و همچنین زهکش استفاده می شود . این مواد را در ته گلدان (3-2 سانتی متر) قرار می دهند تا به راهتی آب اضافه گلدان از آن خارج شود . این ماده خاصیت جذب رطوبت را نیز دارد که نحوه کار آن بدین طریق است که از باتلاقی شدن خاک گلدان جلوگیری می کند و از گیاه در مواقع کمبود آب نگهداری می کند .

2-کولش :ساقه گیاهانی مانند گندم و برنج که به عنوان سبک کننده خاک یا زهکش استفاده نمود.

2-

الف)نورزیاد : اکثرگیاهان گوشتی

ب)نورمتوسط:با فاصله حداکثر 3 متر از نور(پنجره)

ج)نورکم:با فاصله 4 تا 5 متراز نور

از نظر مدت نور:1)روزبلند(اکثر گیاهان آپارتمانی) 2)روزکوتاه 3)بی تفاوت

3-

1)دماخنک (21-6) 2)دماملایم(21-16) 3)دما گرم (31-27)

4-

1)رطوبت بالا(95-75%):یک روز درمیان اسپری شود 2)رطوبت متوسط (75-50%):دو روز درمیان اسپری شود 3)رطوبت کم (50-25%):دو بار در هفته اسپری شود

5-

 

 

کودها

1)کود طبیعی:حیوانی – خاک برگ – کمپوست

-کود حیوانی:کودی است که از فضولات حیواناتی مانند گاو ، گوسفند ، اسب ، مرغ بدست می آید و پوسیده آن جهت استفاده در گیاهان آپارتمانی توصیه می گردد چون هم بی بو است و هم ماده ی سمی آن از بین رفته و باعث پوسیده شدن ریشه گیاهان نمی شود (چون کود تازه و غیرپوسیده دامی ماده ای اسیدی در خاک تولید می کند که باعث صدمه به ریشه گیاه ما می شود که این ماده در کود پوسیده وجود ندارد و علت از بین رفتن گیاهان آپارتمانی در بلند مدت پس از کود دادن همین اسید موجود در کود می باشد)

-خاک برگ:ماده ای است که از شاخ و برگ پوسیده درختان و گیاهان میوه دار (اکثرا) بدست می آید و دارای خواص کودی ( غذایی ) فراوان برای گیاه آپارتمانی می باشد و اصطلاحا کود تمیز به آن گفته می شود چون بوی نامطبوع ندارد و فضولات جانوران نیست این ماده را در گونی های کنفی به راحتی در منزل می توان درست کرد بدین نحو که ابتدا در پاییز شاخ و برگ ریخته شده از درختان را جمع می کنیم و داخل یک گونی کنفی قرار می دهید و سپس آن (گونی) را خیس می کنیم و پس از حدود یک ماه بعد ماده ای که در داخل گونی قرار دارد خاک برگ است و می توان در گلدانها مورد استفاده قرار داد.

-کمپوست: این ماده غذایی که از زباله های شهری طی یک سری کارها که در کارخانه کمپوست سازی روی آن انجام می گیرد بوجود می آید بیشتر در مزارع کاربرد دارد چون در سطح وسیع و به صورت فله ای به کشاورزان عرضه می شود و فوائد زیادی برای زمین و گیاهان زراعی موجود در آن دارد و می توان از آن برای گیاهان آپارتمانی نیز استفاده کرد که فوائد کود را دارا می باشد .

2)کود شیمیایی:عناصر کم مصرف – عناصر پر مصرف

عناصر کم مصرف:این عناصر عبارتند از آهن ، روی ، کبالت ، منیزیم که توسط کودها در اختیار گیاهان قرار می گیرند .

عناصر پر مصرف:این عناصر عبارتند از پتاس ، ازت ، فسفر که در کودهای مصرفی وجود دارند .

* نکته 1: کودهای با منشاء گیاهی برای گیاهان آپارتمانی بیشتر استفاده می شود و کودهای حیوانی برای گیاهان فضای باز .

*نکته 2:علت ایجاد علایم کمبود در گیاه فقر خاک و یا زیادی وجود عناصری مانند کلسیم در خاک و یا عدم توانایی ریشه است .

*نکته 3:برای جذب عناصر پر مصرف باید حتما خاک مرطوب باشد تا این عناصر از کود داده شده به زمین تجزیه و در اختیار گیاه قرار بگیرند .

*نکته 4:استفاده بیش از حد کود در گیاهان علائمی مانند فقر مواد غذایی را در گیاهان به دنبال دارد .

آب:وجود آب برای جذب عناصر معدنی و محلول مهم است .گیاهان از نظر آبیاری به سه دسته تقسیم می شوند : 1)آبیاری زیاد (خاک همیشه مرطوب و زیر گلدانی پر ) 2)آبیاری متوسط(اکثر گیاهان آپارتمانی در این گروهند که بین هر آبیاری باید خاک نم دار و زیر گلدانی خشک باشد) 3)آبیاری کم (باید خاک خشک شود)
رطوبت هوا :آبی که در هوای اطراف گیاه اسپری می شود و گیاهان از این نظر به دسته های زیر تقسیم می شوند:
دما :دمای محیط برای گیاهان دارای یک حداقل و حداکثر می باشد.و از نظر حرارت گیاهان را به گروههای زیر تقسیم می کنند:
نور :یکی دیگر از نیازهای گیاهان نور است که در رشد و گل دادن و رنگ برگها مؤثر است و گیاهان براساس شدت نور به چند گروه تقسیم می شوند:
خاک :اولین بستر رویش گیاه می باشد که باید به آن توجه خاصی صورت بگیرد در غیر این صورت مانند خانه ای می ماند که از پایه خراب است . هر خاک خوبی تشکیل شده است از 4/1 هوا ،4/1 آب و 4/2 مواد غذایی که کمبود و یا زیاد بود هرکدام از موارد دکر شده باعث ایجاد مشکلات جدی در گیاه ما می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد